Berita Terkini

PENGERTIAN KOMPUTER SERVER, FUNGSI, KEGUNAAN DAN JENIS SERVER

Pengertian komputer server, fungsi, kegunaan dan jenis server | Istilah server adalah sesuatu yang sering didengari terutama dalam bidang komputer. Dari nama berikut, mungkin anda dapat meneka apakah itu server. Seperti namanya, server merupakan mesin komputer yang digunakan untuk menyimpan data dari komputer client. Client adalah komputer yang meminta sama ada fail, aplikasi sumber seperti penggunaan memori, hard disk, printer ke komputer server.

PENGERTIAN KOMPUTER SERVER


Seperti yang disebutkan di atas, komputer server adalah komputer yang menyimpan data komputer client dengan menyediakan pelbagai sumber seperti memori yang lebih besar, hard disk kapasiti tinggi, pencetak yang boleh digunakan bersama dan lain-lain.

FUNGSI DAN KEGUNAAN KOMPUTER SERVER

Dari penjelasan mengenai pemahaman komputer server di atas, anda mungkin sudah memahami fungsi komputer pelayan. Berikut adalah beberapa fungsi komputer server :

1. Bertanggungjawab untuk melayani permintaan komputer klien.
2. Menyediakan sumber untuk menggunakan sama ada perkakasan atau dalam bentuk aplikasi yang boleh digunakan pada semua komputer klien dalam rangkaian.
3. Bertanggungjawab untuk menguruskan trafik data.
4. Boleh menyimpan fail, data yang akan dikongsi bersama menggunakan perkongsian fail.
5. Boleh menetapkan kebolehan peringkat dalam rangkaian, jadi tidak semua pelanggan boleh membuka data yang disimpan di komputer pelayan.
6. menyediakan pangkalan data atau aplikasi yang boleh dijalankan pada semua komputer.
7. Melindungi komputer klien dengan memasang firewall atau malware anti pada komputer pelayan.

MANFAAT PENGGUNAAN KOMPUTER SERVER

Dari segi faedah, jelasnya komputer server diperlukan dan dapat menjimatkan kos ekonomi. Sebagai contoh, dengan menggunakan komputer server anda boleh menggunakan satu printer kepada semua pengguna lain. Jelas sekali lebih cekap dan tidak perlu membeli printer yang banyak didalam satu syarikat. Bukan hanya untuk printer malahan untuk sumber lain seperti memori, hard disk dan lain-lain juga boleh digunakan. 

JENIS KOMPUTER SERVER

Komputer server terdiri daripada pelbagai jenis, seperti server tempatan yang digunakan secara khusus pada rangkaian tempatan atau server hosting yang biasanya kita gunakan di internet.

Fungsi pada dasarnya adalah sama, mungkin penempatan dan destinasi dibuat secara berbeza mengikut keperluan pengguna, seperti pelayan web, pelayan pangkalan data, pelayan fail, pelayan permainan, pelayan proksi, pencetak server dan banyak lagi.


TYFON TECH SDN BHD menawarkan desktop murah terpakai & komputer riba yang diubahsuai, perkhidmatan membaiki komputer i7, laptop, sokongan IT teknikal dan perundingan di Kepong KL Malaysia. Kami mempunyai bajet yang banyak & berpatutan memenuhi asas komputer untuk menjimatkan kos anda. Semua peralatan kami diuji dalam keadaan baik & sangat sesuai untuk pejabat, perakaunan, kilang atau digunakan di rumah.


Anda boleh membeli dengan yakin kerana kami adalah pengedar dan menyediakan 3 bulan jaminan dijamin untuk menjamin nilai anda wang.



Lawati laman web kami untuk model yang lebih terkini Desktop, Laptop, Monitor, Pencetak & HP Lenovo Dell i3 i5 & komputer permainan i7:




Boleh hubungi/whatsapp untuk sebarang pertanyaan, tukar barang diterima:

Hubungi:
018-2017110 - Chris

Email:
sales@tyfontech.com
christang@tyfontech.com


TYFON TECH SDN BHD 1196293-X
Sales & Customer Services:
Lot G08, Level G, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Technical & Operation:
Lot LG20 & LG21, Level LG, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.
014 - 9600078 Technical support (Please provide INVOICE no)
03 - 62619838 - LG20 Office

10pagi - 7petang ,Isnin - Sabtu, Tutup pada setiap Kuala Lumpur Cuti Awam
(Jarak berjalan kaki 5min dari KTM kepong sentral atau boleh menggunakan carian waze TYFON TECH SDN BHD)

Anda dialu-alukan untuk datang kedai kami untuk melihat dan menguji produk. Bagi pelanggan sibuk untuk datang, anda boleh membeli dari laman web kami. Selepas menerima bayaran penuh, kami akan menghantar barang kepada anda dalam tempoh 1-3 hari waktu bekerja oleh perkhidmatan kurier (caj anggaran skynet kurier terletak malaysia barat muat komputer RM15, desktop-RM25, sebahagian kecil kurang daripada 1kg-RM7). * Digunakan CPU / laptop boleh ada kecil keluaran kosmetik yang tidak memberi kesan fungsinya. Harga adalah termasuk 6% GST. Item tidak termasuk dengan penghantaran, pemasangan dan pentauliahan kecuali dinyatakan. Tempoh bayaran: Kad pemindahan / kredit tunai / bank sahaja.

No comments