Berita Terkini

Cara Memperbaiki Mouse Wireless Yang Rosak

Cara Memperbaiki Mouse Wireless Yang Rosak ~ Mouse merupakan salah satu perkakasan komputer yang berfungsi sebagai input device. Fungsinya tentu saja anda sudah tahu bukan?
Pada dasarnya mouse digunakan sebagai pointer atau penunjuk, dan memiliki beberapa fungsi penting yang lain seperti klik kanan, klik kiri dan juga scroll bar.
Sebagai pengguna komputer, barangkali Anda pernah mengalami mouse yang tidak berfungsi dengan baik, tidak boleh digerakkan, klik tidak berfungsi dan lain-lain.
Hal ini biasanya berkaitan dengan berbagai faktor terkaitan dengan software atau hardware komputer yang bermasalah.
Jadi, sebelum membuat keputusan untuk menggantikan mouse wireless dengan yang baru, beberapa cara ini mungkin boleh anda gunakan untuk memperbaiki mouse yang bermasalah.
Cara Memperbaiki Mouse Wireless yang Rosak
Berikut beberapa masalah yang biasanya terjadi pada wireless mouse  dan cara memperbaikinya :
  • Sambungan Bermasalah

Ketika mouse yang kita gunakan mengalami masalah loose connection atau kursor tidak gerakkan moouse, maka yang perlu kita lakukan adalah memeriksa sambungan wireless mouse di port usb komputer/laptop.
Boleh jadi kemungkinan wireless mouse receiver tidak dipasang dengan betul. Untuk memperbaikinya, unplug receiver mouse wireless dan plug. Jika port bermasalah, gantikan dengan port yang lain. 
  • Daya Bateri Lemah

Mouse wireless tentu saja tidak akan berfungsi dengan normal ketika bateri lemah. Untuk itu, buka cover tempat penyimpanan bateri mouse, dan gantikan dengan yang baru.

Selain bateri lemah, masalah lain juga boleh terjadi ketika jangkauan isyarat dan penerima lemah. Gangguan isyarat terjadi ketika ada isyarat dari beberapa perangkat lain yang mengganggu sambungan wireless mouse, seperti lampu neon, radio, telefon, dan benda logam lainnya.
Gangguan tersebut perlu dijauhkan dari mouse wireless agar perangkat mouse dan receiver dapat menangkap isyarat dengan baik.
  • Masalah Software

Beberapa ciri khas seperti butang tambahan atau kekunci akses cepat, memerlukan software tertentu untuk menyokong prestasi. Dalam sesetengah kes, software tidak serasi dengan komputer atau gagal dipasang.
Untuk masalah ini, anda boleh memasang semula perisian tetikus tanpa wayar yang serasi.
  • Kerosakan Peranti
Penggunaan tetikus tanpa wayar untuk jangka masa yang lama boleh menyebabkan tetikus tidak berfungsi. Seperti barangan elektronik lain, tetikus juga boleh mengalami kerosakan fizikal. Untuk masalah ini, anda boleh menggantikannya dengan tetikus tanpa wayar baru.
  • Virus

Virus juga boleh menyebabkan tetikus tidak berfungsi dengan betul. Kadang-kadang mengklik pada dirinya sendiri, kursor melompat keluar dari kawalan, dan yang lain mungkin disebabkan oleh virus.
Gunakan antivirus yang berkualiti untuk mengimbas keseluruhan sistem komputer. Semak juga konfigurasi software tertentu yang mungkin mengalami perubahan dan menyebabkan tetikus tersekat.
Untuk mengelakkan tetikus tanpa wayar dengan cepat mengalami masalah atau tidak berfungsi, anda harus menggunakan bateri yang berkualiti.
Juga bersihkan pad tetikus dan meja komputer anda. Debu juga boleh menyebabkan gangguan terhadap perkakasan yang digunakan.


TYFON TECH SDN BHD menawarkan desktop murah terpakai & komputer riba yang diubahsuai, perkhidmatan membaiki komputer i7, laptop, sokongan IT teknikal dan perundingan di Kepong KL Malaysia. Kami mempunyai bajet yang banyak & berpatutan memenuhi asas komputer untuk menjimatkan kos anda. Semua peralatan kami diuji dalam keadaan baik & sangat sesuai untuk pejabat, perakaunan, kilang atau digunakan di rumah.


Anda boleh membeli dengan yakin kerana kami adalah pengedar dan menyediakan 3 bulan jaminan dijamin untuk menjamin nilai anda wang.



Lawati laman web kami untuk model yang lebih terkini Desktop, Laptop, Monitor, Pencetak & HP Lenovo Dell i3 i5 & komputer permainan i7:




Boleh hubungi/whatsapp untuk sebarang pertanyaan, tukar barang diterima:

Hubungi:
018-2017110 - Chris

Email:
sales@tyfontech.com
christang@tyfontech.com


TYFON TECH SDN BHD 1196293-X
Sales & Customer Services:
Lot G08, Level G, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Technical & Operation:
Lot LG20 & LG21, Level LG, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.
014 - 9600078 Technical support (Please provide INVOICE no)
03 - 62619838 - LG20 Office

10pagi - 7petang ,Isnin - Sabtu, Tutup pada setiap Kuala Lumpur Cuti Awam
(Jarak berjalan kaki 5min dari KTM kepong sentral atau boleh menggunakan carian waze TYFON TECH SDN BHD)

Anda dialu-alukan untuk datang kedai kami untuk melihat dan menguji produk. Bagi pelanggan sibuk untuk datang, anda boleh membeli dari laman web kami. Selepas menerima bayaran penuh, kami akan menghantar barang kepada anda dalam tempoh 1-3 hari waktu bekerja oleh perkhidmatan kurier (caj anggaran skynet kurier terletak malaysia barat muat komputer RM15, desktop-RM25, sebahagian kecil kurang daripada 1kg-RM7). * Digunakan CPU / laptop boleh ada kecil keluaran kosmetik yang tidak memberi kesan fungsinya. Harga adalah termasuk 6% GST. Item tidak termasuk dengan penghantaran, pemasangan dan pentauliahan kecuali dinyatakan. Tempoh bayaran: Kad pemindahan / kredit tunai / bank sahaja.

No comments