Berita Terkini

Cara Memperbaiki Motherboard Yang Rosak

Cara Memperbaiki Motherboard Yang Rosak ~ Motherboard adalah salah satu unsur yang paling penting pada komputer. Ia mempunyai peranan penting dalam mengawal pelbagai fungsi di dalamnya. Motherboard atau papan induk komputer bertanggungjawab mengatur susun atur dan koordinasi antara komponen, seperti memastikan prestasi antara RAM, Pemproses, VGA, peranti input dan lain-lain boleh berfungsi bersama untuk membolehkan komputer berfungsi seperti yang dilakukan.



Power Connector , BIOS, slot memori adalah beberapa komponen penting yang fungsinya sangat berpengaruh terhadap prestasi PC. Walau bagaimanapun, tidak asing lagi jika motherboard mengalami masalah supaya pengguna terus panik dan ingin tergesa-gesa untuk membawanya ke tukang repair.

Tunggu sebentar! Anda boleh cuba membaiki motherboard yang rosak seperti yang akan dibincangkan di bawah.

Mula-mula kita harus terlebih dahulu memahami beberapa punca kerosakan sebelum menetapkan!

* Masalah Power Supply

Motherboard mempunyai dua sambungan bekalan kuasa. Mungkin salah satu daripada kedua-dua sambungan itu terlepas dari berfungsi dengan betul. Bekalan kuasa akan ditugaskan untuk mengedarkan arus ke seluruh litar motherboard untuk memastikan semua komponen di dalamnya berfungsi.

Image result for power supply


Sekiranya power supply bermasalah seperti mati atau tidak stabil, motherboard komputer anda pasti tidak berfungsi dengan normal. Jadi, anda harus memastikan power supply komputer berfungsi dengan normal.

* Terdapat Komponen Yang Tidak Dipasang Dengan Betul
Kadangkala terdapat beberapa komponen yang tidak dipasang dengan betul yang menyebabkan motherboard tidak berfungsi.

Ini adalah beberapa alternatif untuk membaiki motherboard yang rosak yang boleh dilakukan sendiri:

  • CHECK POWER SUPPLY
Jika motherboard mengalami masalah kerana power supply, maka ini biasanya menyebabkan PC mati sepenuhnya.

Oleh itu, pastikan anda mencabut / cabut kabel kuasa yang disambungkan ke power supply, buka komputer yang mengecas dan keluarkan power supply yang tidak berfungsi.

Jika anda mahir dalam pembaikan elektronik, kerosakan power supply boleh dibaiki, tetapi jika kerosakan itu teruk, anda harus menggantikannya dengan bekalan power supply yang baru.
  • CHECK BEBERAPA KOMPONEN PENTING DIDALAMNYA
Terdapat beberapa punca yang membuat motherboard mati seperti kipas yang tidak berputar, Clear CMOS tidak berada dalam kedudukan yang betul, dan chipset tidak disambungkan.

  • BETULKAN MASALAH YANG BERLAKU
Jika terdapat masalah dengan salah satu komponen yang disebutkan di atas, maka anda boleh memperbaikinya atau menggantikannya jika salah satu daripada komponen tersebut sudah rosak.

  • BERSIHKAN MOTHERBOARD 
Jika tidak ada kerosakan pada komponen di dalam motherboard maka anda hanya perlu untuk membersihkannya dengan tiner. Kemudian, tunggu sehingga kering dan tutup semula dan cuba hidupkannya.

  • DESKTOP TIDAK MENYALA SETELAH DIBERSIHKAN 
Jika setelah dilakukan step-step diatas, namun desktop masih tidak menyala, bermakna masih ada masalah yang biasanya berhubungan dengan prosesor.

Buka chasing itu, dan perhatikan keadaan fizikal prosesor, sama ada terdapat kerosakan fizikal atau motherboard ada mengalami kerosakan.

  • GANTI KIPAS PROSESOR
Anda boleh membuka semula motherboard dan periksa sama ada kipas prosesor terlalu panas atau tidak. Jika ya, anda perlu gantikan kipas prosesor dengan yang baru. Jika kipas prosesor masih elok, masalahnya mungkin dalam kad memori. Jika apabila PC dihidupkan terdapat bunyi bip 3 kali maksudnya mempunyai masalah.

  • CHECK KAD MEMORI
Oleh itu, bersihkan memori dengan mencabutnya terlebih dahulu dalam keadaan PC sudah mati. Kemudian pasang kembali dan cuba hidupkan semula. 

Sekiranya kaedah di atas tidak dapat memulihkan kerosakan pada motherboard PC anda, maka kemungkinan terdapat kerosakan pada IC. Ini bermakna anda tidak boleh membetulkannya sendiri, kerana melakukannya memerlukan kemahiran khusus pada IT. Kami mengesyorkan agar anda membawa PC kepada profesional supaya kerosakan tidak menjadi lebih teruk.




TYFON TECH SDN BHD menawarkan desktop murah terpakai & komputer riba yang diubahsuai, perkhidmatan membaiki komputer i7, laptop, sokongan IT teknikal dan perundingan di Kepong KL Malaysia. Kami mempunyai bajet yang banyak & berpatutan memenuhi asas komputer untuk menjimatkan kos anda. Semua peralatan kami diuji dalam keadaan baik & sangat sesuai untuk pejabat, perakaunan, kilang atau digunakan di rumah.


Anda boleh membeli dengan yakin kerana kami adalah pengedar dan menyediakan 3 bulan jaminan dijamin untuk menjamin nilai anda wang.



Lawati laman web kami untuk model yang lebih terkini Desktop, Laptop, Monitor, Pencetak & HP Lenovo Dell i3 i5 & komputer permainan i7:




Boleh hubungi/whatsapp untuk sebarang pertanyaan, tukar barang diterima:

Hubungi:
018-2017110 - Chris

Email:
sales@tyfontech.com
christang@tyfontech.com


TYFON TECH SDN BHD 1196293-X
Sales & Customer Services:
Lot G08, Level G, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Technical & Operation:
Lot LG20 & LG21, Level LG, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.
014 - 9600078 Technical support (Please provide INVOICE no)
03 - 62619838 - LG20 Office

10pagi - 7petang ,Isnin - Sabtu, Tutup pada setiap Kuala Lumpur Cuti Awam
(Jarak berjalan kaki 5min dari KTM kepong sentral atau boleh menggunakan carian waze TYFON TECH SDN BHD)

Anda dialu-alukan untuk datang kedai kami untuk melihat dan menguji produk. Bagi pelanggan sibuk untuk datang, anda boleh membeli dari laman web kami. Selepas menerima bayaran penuh, kami akan menghantar barang kepada anda dalam tempoh 1-3 hari waktu bekerja oleh perkhidmatan kurier (caj anggaran skynet kurier terletak malaysia barat muat komputer RM15, desktop-RM25, sebahagian kecil kurang daripada 1kg-RM7). * Digunakan CPU / laptop boleh ada kecil keluaran kosmetik yang tidak memberi kesan fungsinya. Harga adalah termasuk 6% GST. Item tidak termasuk dengan penghantaran, pemasangan dan pentauliahan kecuali dinyatakan. Tempoh bayaran: Kad pemindahan / kredit tunai / bank sahaja.

No comments