Berita Terkini

Cara Memperbaiki Keyboard Komputer Yang Tidak Berfungsi

Cara Memperbaiki Keyboard Komputer Yang Tidak Berfungsi~ Mungkin anda telah mengalami keyboard komputer yang tidak berfungsi apabila digunakan. Sekiranya anda bekerja dengan komputer, maka keyboard bermasalah pastinya menghalang aktiviti tersebut.

Bagaimana untuk menetapkan keyboard komputer yang tidak berfungsi sebenarnya agak mudah untuk menggunakannya tanpa bantuan orang lain. Pengetahuan tentang penyelenggaraan perkakasan ini perlu kita ketahui, terutama jika kita bekerja menggunakan komputer secara berterusan.

Keyboard adalah perkakasan yang membantu kami memasukkan data. Keyboard menjadi salah satu perkakasan yang selalu kita gunakan ketika memainkan komputer.

Terdapat beberapa punca utama keyboard komputer yang tidak berfungsi. Berikut adalah sebab-sebab umum papan kekunci komputer yang terperangkap atau rosak semasa digunakan.

Image result for Cara Memperbaiki Keyboard Komputer Yang Tidak Berfungsi

Punca dan tanda papan tanda tidak berfungsi :

1. Terjejas oleh air
2. Habuk
3. Udara lembap

Ketiga-tiga penyebab ini adalah punca tidak berfungsi yang biasa terjadi pada keyboard komputer.

Tanda papan kekunci tidak berfungsi:

1. Butang seperti kesusahan diri
2. Terdapat bip panjang apabila komputer dimulakan
3. Salah satu kekunci papan kekunci tidak boleh digunakan

Cara Betulkan Papan Kekunci Komputer Tidak Berkhidmat:

1. Kerosakan Pada Butang

Butang kerosakan terdapat 2 jenis. Terdapat kerosakan pada semua butang yang tidak berfungsi, dan terdapat juga beberapa kerosakan separa.



Sebahagian tombol keyboard tidak berfungsi kebanyakkan kerana banyak debu yang bertimbun di dalam keyboard tersebut. Biasanya debu melekat pada kawasan penindasan keypad. 

Cara memperbaikinya adalah buka keyboard terlebih dahulu. Lalu bersihkan jalur penekanan dengan menggunakan tisu yang sudah diberikan alkohol. Sapukan secara merata pada permukaan dengan hati-hati dan tidak terlalu menekan. Selain tisu beralkohol, kita juga boleh membersihkannya dengan berus kecil yang lembut. Lakukan secara perlahan.

2. Bateri Rendah Pada Keybaord Tanpa Wayar


Pada masa ini keyboard telah bertukar kepada penggunaan sistem tanpa wayar. Jika pertama kali kita melihat papan kekunci hanya menggunakan jenis kabel untuk menyambung ke port komputer, maka papan kekunci tanpa wayar semasa biasanya digunakan.

Papan kekunci tanpa wayar tentu saja menggunakan kuasa tambahan iaitu bateri, jadi jika kekunci bateri keybaord telah kehabisan atau lowbet, keyboard anda tentu tidak berfungsi sama sekali. Untuk membetulkannya, sila ganti bateri papan kekunci dengan yang baru.

3. Port Komputer Bermasalah

Keyboard berkomunikasi dengan komputer melalui port. Jika port sambungan tidak berfungsi maka pastikan komputer tidak boleh digunakan.

Untuk membetulkannya, sila tukar penggunaan port keyboard ke port lain. Jika anda menggunakan keyboard jenis kabel, pastikan kabel pelabuhan dimasukkan dengan betul.

Begitu juga dengan penggunaan keyboard tanpa wayar, pastikan penerima kunci utama wayarles dipasang dengan betul.

4. Driver Bermasalah

Beberapa keyboard khusus, menggunakan driver tersendiri. Jika driver ini bermasalah tentu saja akan membuat keyboard tidak berfungsi dengan baiknya. Untuk membaikiny, sila pasang semula pemacu yang menyokong dengan keyboard yang digunakan.

Cara Mengurus Keyboard Komputer
Kaedah ini kelihatan remeh, tetapi mempunyai kesan besar untuk papan kekunci yang lancar. Kita perlu melakukannya secara tetap supaya keyboard kita lebih tahan lama.

1. Bersihkan papan kekunci sekali seminggu menggunakan papan kekunci cecair pembersihan khas.

2. Sediakan berus kering lembut untuk membersihkan habuk pada laluan penindasan huruf. Sekiranya kita jarang membersihkan, habuk ini akan menebal dan memasuki jalan penindasan dalam huruf.

3. Jauhkan keyboard dari objek berair atau cecair. Jika papan kekunci terdedah kepada tumpahan air, ia mungkin akan memecahkan papan kekunci.

4. Gunakan pelindung papan kekunci supaya debu tidak bersarang secara terus di jalan penekanan huruf.



TYFON TECH SDN BHD menawarkan desktop murah terpakai & komputer riba yang diubahsuai, perkhidmatan membaiki komputer i7, laptop, sokongan IT teknikal dan perundingan di Kepong KL Malaysia. Kami mempunyai bajet yang banyak & berpatutan memenuhi asas komputer untuk menjimatkan kos anda. Semua peralatan kami diuji dalam keadaan baik & sangat sesuai untuk pejabat, perakaunan, kilang atau digunakan di rumah.


Anda boleh membeli dengan yakin kerana kami adalah pengedar dan menyediakan 3 bulan jaminan dijamin untuk menjamin nilai anda wang.



Lawati laman web kami untuk model yang lebih terkini Desktop, Laptop, Monitor, Pencetak & HP Lenovo Dell i3 i5 & komputer permainan i7:




Boleh hubungi/whatsapp untuk sebarang pertanyaan, tukar barang diterima:

Hubungi:
018-2017110 - Chris

Email:
sales@tyfontech.com
christang@tyfontech.com


TYFON TECH SDN BHD 1196293-X
Sales & Customer Services:
Lot G08, Level G, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Technical & Operation:
Lot LG20 & LG21, Level LG, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.
014 - 9600078 Technical support (Please provide INVOICE no)
03 - 62619838 - LG20 Office

10pagi - 7petang ,Isnin - Sabtu, Tutup pada setiap Kuala Lumpur Cuti Awam
(Jarak berjalan kaki 5min dari KTM kepong sentral atau boleh menggunakan carian waze TYFON TECH SDN BHD)

Anda dialu-alukan untuk datang kedai kami untuk melihat dan menguji produk. Bagi pelanggan sibuk untuk datang, anda boleh membeli dari laman web kami. Selepas menerima bayaran penuh, kami akan menghantar barang kepada anda dalam tempoh 1-3 hari waktu bekerja oleh perkhidmatan kurier (caj anggaran skynet kurier terletak malaysia barat muat komputer RM15, desktop-RM25, sebahagian kecil kurang daripada 1kg-RM7). * Digunakan CPU / laptop boleh ada kecil keluaran kosmetik yang tidak memberi kesan fungsinya. Harga adalah termasuk 6% GST. Item tidak termasuk dengan penghantaran, pemasangan dan pentauliahan kecuali dinyatakan. Tempoh bayaran: Kad pemindahan / kredit tunai / bank sahaja.

No comments