Berita Terkini

CARA RESTORE FILE ATAU FOLDER YANG TERHAPUS

CEK FOLDER RECYCLE BIN

Recover Deleted Files

Apabila data dalam Windows dihapuskan, fail tersebut tidak dipadamkan dari komputer anda. Windows memegangnya dalam folder Recycle Bin. Recycle Bin dipasang secara automatik pada komputer jika anda menggunakan sistem pengendalian Windows. Folder ini adalah koleksi fail atau data yang telah dihapuskan secara sengaja atau tidak. Sekiranya fail tersebut masih dalam Recycle Bin, anda boleh menghela nafas lega. Hanya dengan mengklik kanan dan memilih Restore, data akan kembali ke tempat di mana fail disimpan, dan anda boleh menggunakan data tersebut.

GUNAKAN CIRI RESTORE PREVIOUS VERSIONS

Pernahkah anda menyemak Bin Recycle tetapi telah dipadam? Tenang, masih ada cara lain untuk kembalikan data yang hilang dengan menggunakan ciri Restore Previous Versions.

Kaedah ini adalah cara yang mudah kerana anda tidak perlu memasang program khas untuk kembalikan fail. Tetapi pastikan anda telah mengaktifkan restore point pada komputer anda.

Berikut merupakan cara mengembalikan file yang terhapus dengan menggunakan Restore Previous Versions. Buka folder di mana data yang telah dipadamkan sebelum ini, kemudian klik kanan kemudian pilih “Restore Previous versions”. Selepas dibuka, kemudian pilih tab “Previous versions” kemudian pilih folder terakhir yang anda ingin restore. Kemudian restore ke kedudukan terakhir sebelum data dipadamkan. 

Setelah itu, data anda dapat dikembalikan dan selamat digunakan. 

GUNAKAN SOFTWARE KHAS JIKA DIPERLUKAN

Jika kaedah di atas tidak dapat memulihkan data anda, cara terakhir adalah menggunakan software khas recovery data. Terdapat banyak software yang anda boleh gunakan secara berbayar dan tidak berbayar contohnya Recuva, MiniTool Partition Recovery, Wise Data Recovery, dan PC Inspector File Recovery.

Petua untuk mendapatkan data anda daripada kemungkinan hilang atau dipadam

Data yang dipadam atau hilang adalah perkara yang tidak dijangka yang sering berlaku. Terutama bagi anda yang aktif menggunakan komputer dalam aktiviti harian. Adalah lebih baik anda mengikuti petua berikut supaya kehilangan data tidak berlaku kepada anda.

1) Buat back up data berkala 
  • Simple tapi ianya sangat penting. Ramai meremehkan faedah back up data berkala. Tetapi ini adalah perkara penting dan mesti dilakukan terutama jika data yang anda ada adalah data penting seperti data syarikat, data tesis, dll. Back up data anda sekurang-kurangnya sekali dalam sebulan ke dalam penyimpanan cadangan seperti fflashdisk, CD/DVD Room, Harddisk, dll. Jadi apabila terdapat data yang hilang atau rosak akibat virus anda hanya perlu menyalinnya kembali dari fail back up.
Cloud

2) Gunakan teknologi Cloud Computing
  • Satu lagi cara untuk mendapatkan data anda adalah dengan menggunakan teknologi terkini, Cloud Computing. Dengan Cloud, data anda akan disimpan pada server dalam talian supaya dapat mengelakkan kehilangan data disebabkan oleh virus, sistem error, bencana alam, dan lain-lain, seperti yang dimiliki oleh Microsoft Azure. Perkhidmatan cloud computing ini dari Microsoft adalah salah satu daripada perkhidmatan penyelesaian cloud computing yang dipercayai kerana ciri-ciri yang kuat ia membawa bersama teknologi Machine Learning pintar yang mampu menyesuaikan diri dan menyediakan ramalan analitik untuk data custom anda. 

TYFON TECH SDN BHD menawarkan desktop murah terpakai & komputer riba yang diubahsuai, perkhidmatan membaiki komputer i7, laptop, sokongan IT teknikal dan perundingan di Kepong KL Malaysia. Kami mempunyai bajet yang banyak & berpatutan memenuhi asas komputer untuk menjimatkan kos anda. Semua peralatan kami diuji dalam keadaan baik & sangat sesuai untuk pejabat, perakaunan, kilang atau digunakan di rumah.

Anda boleh membeli dengan yakin kerana kami adalah pengedar dan menyediakan 3 bulan jaminan dijamin untuk menjamin nilai anda wang.

Lawati laman web kami untuk model yang lebih terkini Desktop, Laptop, Monitor, Pencetak & HP Lenovo Dell i3 i5 & komputer permainan i7:


Boleh hubungi/whatsapp untuk sebarang pertanyaan, tukar barang diterima:

Hubungi:
018-2017110 - Chris

Email:
sales@tyfontech.com
christang@tyfontech.com

TYFON TECH SDN BHD 1196293-X
Sales & Customer Services:
Lot G08, Level G, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Technical & Operation:
Lot LG20 & LG21, Level LG, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.
014 - 9600078 Technical support (Please provide INVOICE no)
03 - 62619838 - LG20 Office

10pagi - 7petang ,Isnin - Sabtu, Tutup pada setiap Kuala Lumpur Cuti Awam
(Jarak berjalan kaki 5min dari KTM kepong sentral atau boleh menggunakan carian waze TYFON TECH SDN BHD)

Anda dialu-alukan untuk datang kedai kami untuk melihat dan menguji produk. Bagi pelanggan sibuk untuk datang, anda boleh membeli dari laman web kami. Selepas menerima bayaran penuh, kami akan menghantar barang kepada anda dalam tempoh 1-3 hari waktu bekerja oleh perkhidmatan kurier (caj anggaran skynet kurier terletak malaysia barat muat komputer RM15, desktop-RM25, sebahagian kecil kurang daripada 1kg-RM7). * Digunakan CPU / laptop boleh ada kecil keluaran kosmetik yang tidak memberi kesan fungsinya. Harga adalah termasuk 6% GST. Item tidak termasuk dengan penghantaran, pemasangan dan pentauliahan kecuali dinyatakan. Tempoh bayaran: Kad pemindahan / kredit tunai / bank sahaja.

No comments