Berita Terkini

CARA MENGATASI LAPTOP YANG LAMBAT DAN SELALU HANG

Cara mengatasi laptop yang lambat dan selalu hang | Mungkin anda sering mengalami masalah laptop lambat loading atau hang. Sebagai pengguna tentu saja tidak suka atau tidak selesa dan mungkin boleh berasa marah jika perlu berhadapan dengan situasi berikut. Sebenarnya ada beberapa punca kenapa komputer anda sering lambat dan hang. Dibawah ini kami sertakan beberapa cara untuk mengatasi laptop yang lambat :


  • ELAKKAN MENJALANKAN PELBAGAI APLIKASI PADA MASA YANG SAMA
Sebab yang paling biasa mengapa komputer lambat dan hang adalah kerana pengguna yang sering menjalankan kerja secara multitask. Ini bermakna pengguna membuka dan menjalankan beberapa aplikasi berat secara serentak yang pada akhirnya akan mengakibatkan komputer hang. 

Misalnya anda membuka terlalu banyak tab, kemudian jalankan aplikasi game dan photoshop serentak. Oleh sebab itu, komputer RAM dan prosesor menjadi berat dan menyebabkan lambat bekerja. 

Sekiranya spesifikasi RAM anda sangat minimum, contoh 2GB RAM sahaja sudah pastinya laptop anda akan berfungsi dengan lambat. Oleh itu, elakkan membuka aplikasi dengan banyak.  
  • PADAM/UNINSTALL APLIKASI YANG TIDAK PENTING 


Seterusnya anda boleh memadamkan atau uninstall aplikasi yang tidak penting. Memasang banyak aplikasi dalam komputer akan memberatkan pretasi memori dan ruang dalam fail simpanan. Untuk itu sebagai pengguna yang bijak, anda disarankan memasang aplikasi yang diperlukan sahaja.


  • BERSIHKAN CACHE DAN FAIL SEMENTARA ANDA

Kemudian bersihkan juga cache atau fail sementara, sama ada dari penyemak imbas Mozilla Firefox atau Google Chrome, ke fail sementara yang disimpan pada hardisk komputer.

Dengan membersihkan cache maka ruang hardisk akan menjadi lebih cekap, dan prestasi penyemak imbas apabila membuka internet lebih cepat.

  • UPGRADE RAM 

Upgrade RAM dari spek yang kecil kepada spek yang lebih besar. Misalnya, sekiranya laptop anda hanya menggunakan RAM 2GB, anda disarankan upgrade RAM tersebut kepada 4GB. Oleh itu, masalah seperti laptop lambat loading atau hang dapat di kurangkan sekiranya laptop anda tiada masalah pasal hardisk.
  • BETULKAN HARDISK ANDA

Hardsik yang rosak akan menjadikan komputer atau laptop anda bekerja dengan lambat dan menyebabkan hang. 

Pada laptop yang mempunyai hardisk yang rosak dan sering mengalami masalah windows tidak boleh masuk pada boot pertama. 

Untuk mengatasi masalah ini, anda perlu semak hardisk anda dari command prompt atau cmd. 
  • MATIKAN CIRI-CIRI KEMASKINI AUTOMATIK WINDOWS

Ciri Windows update secara default telah diaktifkan di sistem Windows. Jika ciri ini aktif maka setiap kali anda menyambung ke internet, sistem akan memeriksa sama ada terdapat fail windows yang mesti dikemas kini. Ini bermakna anda akan memuat turun fail kemas kini dan menjalankan fail kemas kini. 

Untuk itu, anda harus mematikan ciri kemas kini Windows melalui panel kawalan.
  •  GUNAKAN APLIKASI CCLEANER

Ccleaner adalah perisian percuma yang mempunyai keupayaan kuat untuk membersihkan file sampah dan sejarah.

Anda boleh menggunakan Sofwae Ccleaner untuk membuat komputer berfungsi lebih cepat.
  •  INSTALL ANTIVIRUS/ANTI ADWARE
Malware dalam bentuk virus atau adware adalah program berniat jahat yang sengaja dibuat untuk menjangkiti komputer dan fail pendua. Bukan hanya adware itu juga salah satu daripada varian malware yang selalu membawa iklan apabila anda membuka pelayar internet.

Program ini tentunya sangat mengganggu dan menjadikan komputer lambat atau perlahan. Untuk membetulkannya sila pasang salah satu antivirus dan anti adware terbaik, contohnya AVG, Kaspersky, Norton, Symantec dan lain-lain.



TYFON TECH SDN BHD menawarkan desktop murah terpakai & komputer riba yang diubahsuai, perkhidmatan membaiki komputer i7, laptop, sokongan IT teknikal dan perundingan di Kepong KL Malaysia. Kami mempunyai bajet yang banyak & berpatutan memenuhi asas komputer untuk menjimatkan kos anda. Semua peralatan kami diuji dalam keadaan baik & sangat sesuai untuk pejabat, perakaunan, kilang atau digunakan di rumah.


Anda boleh membeli dengan yakin kerana kami adalah pengedar dan menyediakan 3 bulan jaminan dijamin untuk menjamin nilai anda wang.



Lawati laman web kami untuk model yang lebih terkini Desktop, Laptop, Monitor, Pencetak & HP Lenovo Dell i3 i5 & komputer permainan i7:




Boleh hubungi/whatsapp untuk sebarang pertanyaan, tukar barang diterima:

Hubungi:
018-2017110 - Chris

Email:
sales@tyfontech.com
christang@tyfontech.com


TYFON TECH SDN BHD 1196293-X
Sales & Customer Services:
Lot G08, Level G, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Technical & Operation:
Lot LG20 & LG21, Level LG, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.
014 - 9600078 Technical support (Please provide INVOICE no)
03 - 62619838 - LG20 Office

10pagi - 7petang ,Isnin - Sabtu, Tutup pada setiap Kuala Lumpur Cuti Awam
(Jarak berjalan kaki 5min dari KTM kepong sentral atau boleh menggunakan carian waze TYFON TECH SDN BHD)

Anda dialu-alukan untuk datang kedai kami untuk melihat dan menguji produk. Bagi pelanggan sibuk untuk datang, anda boleh membeli dari laman web kami. Selepas menerima bayaran penuh, kami akan menghantar barang kepada anda dalam tempoh 1-3 hari waktu bekerja oleh perkhidmatan kurier (caj anggaran skynet kurier terletak malaysia barat muat komputer RM15, desktop-RM25, sebahagian kecil kurang daripada 1kg-RM7). * Digunakan CPU / laptop boleh ada kecil keluaran kosmetik yang tidak memberi kesan fungsinya. Harga adalah termasuk 6% GST. Item tidak termasuk dengan penghantaran, pemasangan dan pentauliahan kecuali dinyatakan. Tempoh bayaran: Kad pemindahan / kredit tunai / bank sahaja.

1 comment: