Berita Terkini

Apa itu Virus?

Image result for virus

Anda sering mendengar pengguna komputer menggunakan perkataan "virus". Jadi, apakah virus ini?

Istilah ini digunakan untuk menggambarkan perintah kod mesin, bahawa apabila dimasukkan ke dalam memori komputer boleh dilakukan, menyalin dirinya ke dalam fail dan program lain pada komputer.

Sekiranya penggodam mahu dia dapat menimbulkan masalah yang serius dengan cara ini.

Sesuatu virus sebenarnya mengeksploitasi pengguna, kerana ia dalam istilah mudah sekeping perisian atau urutan perintah yang menyebabkan tingkah laku yang tidak diinginkan dalam sistem operasi komputer atau aplikasi.

Untuk melindungi sistem anda, anda mesti memasang dan menggunakan perisian yang boleh dipercayai dan memastikan bahawa anda sentiasa memadamkan semua surat yang tidak diketahui yang anda terima.

Sekiranya terdapat sebarang keraguan tentang sebarang fungsi perisian, anda mesti berhati-hati dan tidak memasang sama. Sentiasa pastikan anda memadam e-mel yang anda terima daripada penghantar yang tidak dikenali atau orang rawak, jangan risau untuk membuka e-mel ini yang anda terima kerana anda boleh menyasarkan sistem anda kepada virus. Anda harus ingat bahawa laman web dewasa adalah syurga penggodam, jadi elakkan mereka.

Cara lain untuk melindungi sistem anda adalah untuk tidak membuka iklan yang sering timbul ketika anda menggunakan internet. Cara mudah bagi virus untuk dipindahkan dari satu komputer ke komputer lain adalah dengan berkongsi cakera keras dan CD USB.

Jenis-jenis Virus

1. Trojan Horse

Kuda Trojan, dalam komputer adalah program, di mana kod berbahaya terkandung yang mengawal data dan meruntuhkan jadual peruntukan fail pada cakera keras. Ia dianggap sebagai virus jika disebarkan semula.

2. Bom Logik atau Bom Masa

Dalam hal ini terdapat penghapusan data dari cakera keras atau terdapat korupsi program utama. Ia mengandungi virus yang mula memusnahkan sistem sebaik sahaja masa yang ditetapkan meletus maka ia juga dipanggil bom masa.

Bagaimana untuk melindungi Komputer anda daripada Virus dan Trojans?

Kita boleh melindungi komputer kita dengan memasang perisian anti-virus.

Program perisian anti-virus ini mencari bukti dengan memeriksa tingkah laku yang tipikal dari virus, cacing, bom dan lain-lain.

Apabila perisian itu menemui masalah, ia mengurungkan fail yang dijangkiti. Program perisian anti-virus ini tidak terlalu mahal. Terdapat beberapa yang boleh dimuat turun atau tersedia secara percuma (untuk tempoh percubaan tertentu).

Program antivirus perlu dikemas kini dengan kerap untuk mengelakkan sebarang ancaman terhadap sistem anda. Anda juga boleh menetapkan sistem anda untuk mengemas kini program anti-virus secara automatik. Perkara yang sama berlaku untuk Sistem Operasi Windows anda.

Bagaimanakah kita tahu bahawa komputer kita telah diretas?

Sebenarnya amat sukar untuk mengetahui sama ada komputer anda telah digodam kerana tiada apa-apa perubahan atau penampilan pada sistem anda untuk kesan ini.

Anda boleh melihat perkara berikut:

Kadang-kadang, anda mungkin mendapati beberapa program atau fail baru yang ada di dalam komputer anda. Jika anda adalah pengguna tunggal komputer anda, ini boleh menjadi petunjuk bahawa komputer telah digodam.

Untuk mengetahui jika penggodam telah menyerang sistem anda, anda boleh melihat Backdoor dan Trojans yang merupakan program paling biasa yang dipasang selepas komputer telah digodam. Ini adalah program yang membolehkan penggodam mendapat akses ke sistem anda.

Perubahan Kata Laluan - Perubahan kata laluan boleh dilakukan oleh penggodam, yang boleh mengubah kata laluan akaun dalam talian anda. Dalam kes ini, anda mesti menghubungi pembekal khidmat jika anda tidak dapat menyemak akaun e-mel anda.

Satu lagi kemungkinan hack adalah, jika kata laluan anda untuk log masuk ke sistem komputer anda telah berubah. Ini adalah sesuatu yang tidak boleh dilakukan sendiri dan oleh itu anda mesti menyemak dan menukar kata laluan sistem anda.

Komputer yang digodam menunjukkan sambungan internet yang lebih perlahan. Ini kerana apabila penggodam mengambil alih komputer anda, ia jauh dari komputer anda dan komputer yang terhubung dari jarak jauh menandakan bahawa ia telah diretas.

Sekiranya anda melihat komputer melakukan perkara-perkara seolah-olah orang lain terkawal, ia boleh menjadi petunjuk bahawa komputer telah digodam.

Hacking adalah ancaman serius kepada masyarakat dan dianggap sebagai kesalahan jenayah.
TYFON TECH SDN BHD menawarkan desktop murah terpakai & komputer riba yang diubahsuai, perkhidmatan membaiki komputer i7, laptop, sokongan IT teknikal dan perundingan di Kepong KL Malaysia. Kami mempunyai bajet yang banyak & berpatutan memenuhi asas komputer untuk menjimatkan kos anda. Semua peralatan kami diuji dalam keadaan baik & sangat sesuai untuk pejabat, perakaunan, kilang atau digunakan di rumah.


Anda boleh membeli dengan yakin kerana kami adalah pengedar dan menyediakan 3 bulan jaminan dijamin untuk menjamin nilai anda wang.



Lawati laman web kami untuk model yang lebih terkini Desktop, Laptop, Monitor, Pencetak & HP Lenovo Dell i3 i5 & komputer permainan i7:




Boleh hubungi/whatsapp untuk sebarang pertanyaan, tukar barang diterima:

Hubungi:
018-2017110 - Chris

Email:
sales@tyfontech.com
christang@tyfontech.com


TYFON TECH SDN BHD 1196293-X
Sales & Customer Services:
Lot G08, Level G, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Technical & Operation:
Lot LG20 & LG21, Level LG, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.
014 - 9600078 Technical support (Please provide INVOICE no)
03 - 62619838 - LG20 Office

10pagi - 7petang ,Isnin - Sabtu, Tutup pada setiap Kuala Lumpur Cuti Awam
(Jarak berjalan kaki 5min dari KTM kepong sentral atau boleh menggunakan carian waze TYFON TECH SDN BHD)

Anda dialu-alukan untuk datang kedai kami untuk melihat dan menguji produk. Bagi pelanggan sibuk untuk datang, anda boleh membeli dari laman web kami. Selepas menerima bayaran penuh, kami akan menghantar barang kepada anda dalam tempoh 1-3 hari waktu bekerja oleh perkhidmatan kurier (caj anggaran skynet kurier terletak malaysia barat muat komputer RM15, desktop-RM25, sebahagian kecil kurang daripada 1kg-RM7). * Digunakan CPU / laptop boleh ada kecil keluaran kosmetik yang tidak memberi kesan fungsinya. Harga adalah termasuk 6% GST. Item tidak termasuk dengan penghantaran, pemasangan dan pentauliahan kecuali dinyatakan. Tempoh bayaran: Kad pemindahan / kredit tunai / bank sahaja.

No comments