Berita Terkini

PENGENALAN TENTANG PENDRIVE ATAU USB FLASH DRIVE



Ruang penyimpanan di komputer dibahagikan dengan cara yang sama untuk menghalang kehilangan data ketika komputer sedang tidur sedang dimatikan. RAM atau Random Access Memory adalah sama dengan memori jangka pendek otak kami dan ROM atau Read Only Memory adalah sama dengan memori jangka panjang.


BAHASA DIGITAL

Sekarang komputer dan otak memproses maklumat dengan cara yang sangat berbeza. Kami menggunakan perkataan manakala maklumat digital adalah dalam bentuk kod binari, di mana satu siri 1s dan 0s digunakan untuk mewakili kata-kata. Mari lihat perkataan 'hello!' Sebagai contoh.

h = 01101000
e = 01100101
l = 01101100
l = 01101100
o = 01101111
! = 00100001

hello! = 011010000110010101101100011011000110111100100001

APAKAH MEMORI FLASH?

Jadi, apa yang ada pada 1s dan 0s ini dengan pen drive anda? Nah, fikirkan huruf 'h' sebagai set 8 suis. Setiap suis mikroskopik ini dipanggil transistor. Ia mengambil satu transistor untuk menyimpan satu BInary digiT (BIT) - h. Setiap aksara terdiri daripada 8 digit biner yang membentuk 1 Byte. Oleh itu, = 6 bait. Sekarang, satu sifar dalam kod binari, bermakna transistor dimatikan dan satu, bermakna transistor dihidupkan. Oleh itu, 1 akan membolehkan elektrik melewatinya dan 0 tidak akan.

Transistor dalam pen drive anda mempunyai struktur berikut: -

Fikirkan transistor anda sebagai pintu yang sama ada membenarkan atau menghalang elektrik daripada melaluinya. Ia mempunyai sumber di mana elektrik memasuki transistor dan longkang di mana elektrik boleh keluar. Apabila pintu dibuka, elektrik boleh melewatinya dan ia dibaca sebagai 1 dan apabila pintu ditutup, tiada elektrik boleh dilalui dan ia dianggap 0. Gambar di atas menunjukkan transistor di kedudukan luar.

Kedua-dua sumber dan kawasan saliran kaya dengan elektron manakala seksyen yang ditandakan p tidak. Sekiranya kita memohon caj positif kepada bitline dan perkataan perkataan, elektron akan ditarik dari sumber ke kawasan ini, mewujudkan terowong di mana elektrik boleh dilalui. Ini pada asasnya seperti membuka pintu. Kehadiran elektron dalam terowong ini memberitahu komputer bahawa pintu dibuka dan ia dibaca sebagai 1.

Pemacu pen adalah sebahagian daripada kumpulan peranti yang lebih besar yang dikenali sebagai Pemacu Flash. Komputer menggunakan pelbagai jenis memori untuk memproses pelbagai jenis data. Ingat RAM dan ROM? Ia akan menyimpan perkara yang perlu diingat sepanjang masa dalam ROM tetapi apabila ia hanya perlu mengingati sesuatu buat sementara waktu, ia akan menggunakan RAM. Pemacu pen anda adalah satu bentuk ROM yang boleh anda bawa dan menyambung ke komputer yang berbeza, tidak seperti pemacu keras desktop anda.

Apabila teknologi itu dibangunkan pada awal 2000-an, ruang penyimpanan luaran seperti cakera liut dan cd hanya boleh membawa sehingga 750 MB. Sekarang, dengan kemajuan dalam teknologi dan penyelidikan ke dalam bahan-bahan baru, beberapa pen drive boleh menyimpan 256 GB, yang merupakan jumlah maklumat yang sama seperti cakera keras komputer riba! Dan sekarang dengan perkembangan teknologi tanpa wayar kita mungkin tidak memerlukan pen drive, jika semua maklumat anda boleh disimpan di satu tempat dan diakses melalui satelit - bayangkan!


TYFON TECH SDN BHD menawarkan desktop murah terpakai & komputer riba yang diubahsuai, perkhidmatan membaiki komputer i7, laptop, sokongan IT teknikal dan perundingan di Kepong KL Malaysia. Kami mempunyai bajet yang banyak & berpatutan memenuhi asas komputer untuk menjimatkan kos anda. Semua peralatan kami diuji dalam keadaan baik & sangat sesuai untuk pejabat, perakaunan, kilang atau digunakan di rumah.

Anda boleh membeli dengan yakin kerana kami adalah pengedar dan menyediakan 3 bulan jaminan dijamin untuk menjamin nilai anda wang.

Lawati laman web kami untuk model yang lebih terkini Desktop, Laptop, Monitor, Pencetak & HP Lenovo Dell i3 i5 & komputer permainan i7:




Boleh hubungi/whatsapp untuk sebarang pertanyaan, tukar barang diterima:

Hubungi:
018-2017110 - Chris

Email:
sales@tyfontech.com
christang@tyfontech.com

TYFON TECH SDN BHD 1196293-X
Sales & Customer Services:
Lot G08, Level G, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Technical & Operation:
Lot LG20 & LG21, Level LG, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.
014 - 9600078 Technical support (Please provide INVOICE no)
03 - 62619838 - LG20 Office

10pagi - 7petang ,Isnin - Sabtu, Tutup pada setiap Kuala Lumpur Cuti Awam
(Jarak berjalan kaki 5min dari KTM kepong sentral atau boleh menggunakan carian waze TYFON TECH SDN BHD)



Anda dialu-alukan untuk datang kedai kami untuk melihat dan menguji produk. Bagi pelanggan sibuk untuk datang, anda boleh membeli dari laman web kami. Selepas menerima bayaran penuh, kami akan menghantar barang kepada anda dalam tempoh 1-3 hari waktu bekerja oleh perkhidmatan kurier (caj anggaran skynet kurier terletak malaysia barat muat komputer RM15, desktop-RM25, sebahagian kecil kurang daripada 1kg-RM7). * Digunakan CPU / laptop boleh ada kecil keluaran kosmetik yang tidak memberi kesan fungsinya. Harga adalah termasuk 6% GST. Item tidak termasuk dengan penghantaran, pemasangan dan pentauliahan kecuali dinyatakan. Tempoh bayaran: Kad pemindahan / kredit tunai / bank sahaja.

No comments