Berita Terkini

BAGAIMANA E-MAIL BEKERJA ?

Terima kasih kepada internet dan e-mel, menghantar mesej kepada seseorang bukan lagi tugas berat. Hanya ada dua pihak yang terlibat : 

  • Pengirim, dan
  • Penerima 
Walaupun menghantar e-mel seolah-olah seperti satu tugas mudah yang hanya melibatkan dua pihak, seperti semua urus niaga internet, selalu ada lebih banyak daripada yang memenuhi mata. Mari lihat di belakang tindakan tabir yang menyampaikan e-mel anda kepada penerima yang anda inginkan.

Sama seperti "menghantar mel", terdapat beberapa peringkat untuk menghantar e-mel. Tahap-tahap ini disebut hop, dan mereka terikat dengan peraturan, yang disebut protokol, untuk memastikan email dikirim dan diterima dengan betul.

Apakah Protokol E-mel yang berbeza?

Terdapat 3 jenis protokol yang mentadbir e-mel -
  • SMTP - Protokol Pengangkutan Mel Mudah, yang mengawal mel keluar.

  • POP3 - Protokol Pejabat Pos, yang mentadbir mel masuk untuk menyimpan satu set mesej pada pelayan yang perisian e-mel (seperti Outlook atau Thunderbird) dapat mengakses, untuk memuat turun e-mel ke komputer. Sebaik sahaja dimuat turun ke komputer, mesej itu dipadamkan dari pelayan.

  • IMAP - Protokol Akses Mail Internet, satu set peraturan yang lebih canggih untuk memerintah e-mel masuk. Membenarkan mesej kekal di pelayan, jadi e-mel boleh diakses dari pelbagai peranti. Mesej tidak dipadamkan, dan kekal di pelayan, anda boleh mengaksesnya pada bila-bila masa.

ALAMAT EMAIL
Seperti surat fizikal memerlukan alamat pos untuk dihantar, email memerlukan alamat e-mel. Alamat e-mel (id) biasanya dalam format berikut yourname@emailserviceprovider.com.

Terdapat DUA bahagian untuk id e-mel, dipisahkan oleh simbol "@"
  • Nama anda - Nama / alias pengguna
  • Emailserviceprovider.com - Nama domain penyedia perkhidmatan e-mel, seperti gmail, yahoo, Hotmail dll.

SMTP pembekal khidmat menggunakan perkhidmatan yang dipanggil DNS (Sistem Nama Domain) untuk mencari domain penerima yang dimaksudkan, dan menggunakan maklumat ini untuk menghantar e-mel kepada mereka.

BAGAIMANA E-MEL MENERIMA KERJANYA ?
Proses penyampaian e-mel adalah salah satu transaksi internet yang lebih mudah :

  • Anda menulis e-mel, log keluar dan klik hantar.
  • E-mel anda dihantar ke pembekal khidmat e-mel anda terlebih dahulu.
  • Pembekal khidmat e-mel anda mendapat alamat destinasi menggunakan DNS.
  • Pembekal khidmat e-mel anda menghantar e-mel kepada pembekal khidmat e-mel penerima anda.
  • Pembekal khidmat e-mel penerima menghantar e-mel ke peti masuk penerima.

    Oleh itu, e-mel mempunyai beberapa persamaan dengan snail mel apabila kita mempertimbangkan proses yang terlibat. Perbezaannya, sudah tentu, masa yang diambil, dan hakikat bahawa tindakan itu tidak memerlukan tenaga kerja fizikal.


    TYFON TECH SDN BHD menawarkan desktop murah terpakai & komputer riba yang diubahsuai, perkhidmatan membaiki komputer i7, laptop, sokongan IT teknikal dan perundingan di Kepong KL Malaysia. Kami mempunyai bajet yang banyak & berpatutan memenuhi asas komputer untuk menjimatkan kos anda. Semua peralatan kami diuji dalam keadaan baik & sangat sesuai untuk pejabat, perakaunan, kilang atau digunakan di rumah.

    Anda boleh membeli dengan yakin kerana kami adalah pengedar dan menyediakan 3 bulan jaminan dijamin untuk menjamin nilai anda wang.

    Lawati laman web kami untuk model yang lebih terkini Desktop, Laptop, Monitor, Pencetak & HP Lenovo Dell i3 i5 & komputer permainan i7:




    Boleh hubungi/whatsapp untuk sebarang pertanyaan, tukar barang diterima:

    Hubungi:
    018-2017110 - Chris

    Email:
    sales@tyfontech.com
    christang@tyfontech.com

    TYFON TECH SDN BHD 1196293-X
    Sales & Customer Services:
    Lot G08, Level G, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.

    Technical & Operation:
    Lot LG20 & LG21, Level LG, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.
    014 - 9600078 Technical support (Please provide INVOICE no)
    03 - 62619838 - LG20 Office

    10pagi - 7petang ,Isnin - Sabtu, Tutup pada setiap Kuala Lumpur Cuti Awam
    (Jarak berjalan kaki 5min dari KTM kepong sentral atau boleh menggunakan carian waze TYFON TECH SDN BHD)


    Anda dialu-alukan untuk datang kedai kami untuk melihat dan menguji produk. Bagi pelanggan sibuk untuk datang, anda boleh membeli dari laman web kami. Selepas menerima bayaran penuh, kami akan menghantar barang kepada anda dalam tempoh 1-3 hari waktu bekerja oleh perkhidmatan kurier (caj anggaran skynet kurier terletak malaysia barat muat komputer RM15, desktop-RM25, sebahagian kecil kurang daripada 1kg-RM7). * Digunakan CPU / laptop boleh ada kecil keluaran kosmetik yang tidak memberi kesan fungsinya. Harga adalah termasuk 6% GST. Item tidak termasuk dengan penghantaran, pemasangan dan pentauliahan kecuali dinyatakan. Tempoh bayaran: Kad pemindahan / kredit tunai / bank sahaja.

    No comments