Berita Terkini

Kelebihan i5 Jika dibandingkan dengan I3

Prosesor merupakan komponen penting dari sebuah laptop atau PC yang fungsinya memproses segala macam perintah dari anda selaku pengguna.
Semakin hari, perkembangan prosesor laptop semakin canggih. Jika dulu anda mengenal prosesor Intel Pentium 4, Dual Core, sampai Core 2 Duo, saat ini tren prosesor sudah berkembang menjadi Core i Series, yaitu Intel Core i3, i5 dan i7.
Intel Core i3 dan Core i5 merupakan varian prosesor kelas menengah ke atas yang saat ini banyak dipakai produk laptop. Jika keduanya dibandingkan, tentu saja kemampuan laptop i5 menawarkan sejumlah kelebihan baik dari segi performa mahupun penggunaan daya.
Bagi anda yang ingin membeli laptop dan masih tidak tahu untuk menentukan pilihan, kali ini kami akan bahas mengenai kelebihan laptop i5 dibanding i3 secara jelas.

Intel Turbo Boost Technology

Kelebihan pertama dari laptop i5 adalah disematkannya fitur bernama Intel Turbo Boost Technology. Fitur satu ini memungkinkan anda selaku pengguna untuk menambahkan speed prosesor sampai dengan batas frekuensi maksima sehingga lebih fleksibel dengan penggunaan anda.
Memiliki sokongan 6MB L3 Cache, laptop Core i5 pun memiliki kinerja yang jauh lebih responsif jika dibandingkan dengan laptop Core i3 yang hanya memiliki 4MB L3 Cache. Cache sendiri boleh diibaratkan sebagai sebuah kotak untuk menyimpan berbagai hal yang diperlukan saat menjalankan proses. Ketika anda menjalankan sebuah program, prosesor tak perlu mengambilnya dari RAM sehingga data bisa diakses lebih cepat.

4 Core untuk Jaminan Multitasking

Core merupakan komponen penting yang terdapat pada sebuah prosesor. Yang anda perlu ketahui, semakin banyak jumlah core pada prosesor, maka kemampuan dari prosesor tersebut akan semakin unggul, termasuk dalam memenuhi kebutuhan multitasking. Kelebihan laptop Core i5 sendiri adalah disematkanya empat buah Core yang tentu saja menghasilkan kinerja tinggi untuk mengolah berbagai perintah.  

Kelebihan Laptop Core i5 untuk Gamers

Dalam memproses perintah, kemampuan laptop Core i5 tak perlu diragukan. Maka dari itu, kelebihan laptop Core i5 tidak hanya mampu menunjang keperluan ringan seperti mengetik ataupun editing video sahaja, namun boleh dipakai untuk menampung beban kerja berat dari game 3D ataupun animasi.

Support Hyper-Threading

Meskipun tidak semua laptop Core i5 dilengkapi dengan fitur Hyper-Threading, namun terdapat beberapa produk yang memiliki fitur ini. Hyper-Threading berkemampuan memproses dua thread sekaligus dalam satu waktu di setiap core yang terdapat di dalam prosesor.
Ketika menjalankan software, umumnya akan mendeteksi dan memanfaatkan threads ekstra yang boleh dijalankan di dalam sebuah core. Hasilnya, fitur ini akan meningkatkan performa pada software seperti editing video, 3D animator atau 3D designer, terlebih saat proses rendering.

Konten Hiburan Definisi Tinggi  

Kelebihan laptop Core i5 lainnya adalah kemampuan untuk memutar konten dengan definisi ultra tinggi dengan ketajaman resolusi hingga 4K. Kelebihan dari resolusi dengan piksel yang 4 kali lebih banyak ketimbang layar full HD ini adalah kualiti gambar yang jauh lebih tajam sekaligus jernih, sehingga video ataupun game yang Anda mainkan bisa memberikan pengalaman lebih baik.

Dukungan RAM Hingga 16GB

Kelebihan laptop Core i5 lainnya adalah support RAM hingga 16GB. Hal ini tentu saja akan memudahkan anda yang membeli laptop Core i5 dengan RAM kecil kerana boleh menambahkan RAM di kemudian hari agar kinerjanya sesuai pada keperluan dan keinginan.  

Hemat Daya

Intel Core i5 merupakan prosesor Intel Core generasi ketiga yang dilengkapi arsitektur Ivy Bridge 64-bit. Arsitektur ini menggunakan teknologi dengan manufaktur berskala 22nm yang memakai konsumsi listrik daya rendah dalam pengoperasiannya.
Salah satu jenis prosesor Intel Core i5 yang hemat daya adalah seri 3210M yang memiliki angka TDP 35 watt. Jenis prosesor Intel Core i5 seri 3210M dirancang untuk komputer mobile yang kemampuannya sendiri berbeza dengan prosesor Intel Core i5 untuk desktop PC dalam sektor penggunaan daya.

Integrasi Intel HD Graphics

Prosesor Intel Core i5 juga sudah terintegrasi dengan kad grafik dari Intel HD Graphics. Selain menyokong layar beresolusi 4K, serta menghasilkan tampilan yang tajam dan detail, memungkinkan anda memainkan game dengan grafik kompleks tanpa tersendat, membuat grafik, editing gambar, dan membuat video HD, terlebih jika dipakai bersama software pembuat konten seperti Intel Quick Sync Video dan aplikasi OpenCL.

Perbandingan Harga

Penggunaan prosesor akan berpengaruh pada harga jual laptop. Untuk laptop dengan konfigurasi prosesor Intel Core i5, tentu saja harga yang ditawarkannya akan lebih tinggi dengan prosesor Intel Core i3. Anda perlu menyesuaikan dan memilih laptop yang benar-benar sesuai dengan keperluan.
===============================================================================

TYFON TECH SDN BHD menawarkan desktop murah terpakai & komputer riba yang diubahsuai, perkhidmatan membaiki komputer i7, laptop, sokongan IT teknikal dan perundingan di Kepong KL Malaysia. Kami mempunyai bajet yang banyak & berpatutan memenuhi asas komputer untuk menjimatkan kos anda. Semua peralatan kami diuji dalam keadaan baik & sangat sesuai untuk pejabat, perakaunan, kilang atau digunakan di rumah.

Anda boleh membeli dengan yakin kerana kami adalah pengedar dan menyediakan 3 bulan jaminan dijamin untuk menjamin nilai anda wang.

Lawati laman web kami untuk model yang lebih terkini Desktop, Laptop, Monitor, Pencetak & HP Lenovo Dell i3 i5 & komputer permainan i7:




Boleh hubungi/whatsapp untuk sebarang pertanyaan, tukar barang diterima:

Hubungi:
018-2017110 - Chris

Email:

TYFON TECH SDN BHD 1196293-X
Sales & Customer Services:
Lot G08, Level G, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Technical & Operation:
Lot LG20 & LG21, Level LG, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.
014 - 9600078 Technical support (Please provide INVOICE no)
03 - 62619838 - LG20 Office

10pagi - 7petang ,Isnin - Sabtu, Tutup pada setiap Kuala Lumpur Cuti Awam
(Jarak berjalan kaki 5min dari KTM kepong sentral atau boleh menggunakan carian waze TYFON TECH SDN BHD)

Anda dialu-alukan untuk datang kedai kami untuk melihat dan menguji produk. Bagi pelanggan sibuk untuk datang, anda boleh membeli dari laman web kami. Selepas menerima bayaran penuh, kami akan menghantar barang kepada anda dalam tempoh 1-3 hari waktu bekerja oleh perkhidmatan kurier (caj anggaran skynet kurier terletak malaysia barat muat komputer RM15, desktop-RM25, sebahagian kecil kurang daripada 1kg-RM7). * Digunakan CPU / laptop boleh ada kecil keluaran kosmetik yang tidak memberi kesan fungsinya. Harga adalah termasuk 6% GST. Item tidak termasuk dengan penghantaran, pemasangan dan pentauliahan kecuali dinyatakan. Tempoh bayaran: Kad pemindahan / kredit tunai / bank sahaja. 

No comments