Berita Terkini

Apa itu Microsoft Windows ?

Apa itu Microsoft Windows ? | Microsoft Windows atau yang lebih dikenali dengan sebutan Windows adalah keluarga sistem operasi yang dikembangkan oleh Microsoft, dengan menggunakan antaramuka pengguna grafis

Sistem operasi Windows telah berevolusi dari MS-DOS, sebuah sistem operasi yang berbasis modus teks dan command-line. Windows versi pertama, Windows Graphic Environment 1.0 pertama kali diperkenalkan pada 10 November 1983, tetapi baru keluar pasaran pada bulan November tahun 1985 yang dibuat untuk memenuhi keperluan komputer dengan tampilan bergambar.

Windows 1.0 merupakan perangkat lunak 17-bit tambahan (bukan merupakan sistem operasi) yang berjalan di atas MS-DOS (dan beberapa varian dari MS-DOS), sehingga ia tidak akan dapat berjalan tanpa adanya sistem operasi DOS. Versi 2.x dan Versi 3.x juga sama. Beberapa versi terakhir dari Windows (dimulai dari versi 4.0 dan Windows NT 3.1) merupakan sistem operasi bebas yang tidak lagi bergantung kepada sistem operas MS-DOS. Microsoft Windows kemudian boleh berkembang dan dapat menguasai penggunaan sistem operasi hingga mencapai 90%.

SISTEM OPERASI Adalah perangkat lunak sistem yang mengatur sumber daya dari perangkat keras dan perangkat lunak. Tanpa sistem operasi, pengguna tidak dapat menjalankan program aplikasi pada komputer.

Sistem operasi mempunyai penjadualan yang sistematik meliputi pengiraan pengunaan memori, pemprosesan data, penyimpanan data dan sumber daya yang lainnya. 

Untuk fungsi-fungsi perangkat keras seperti sebagai masukan dan keluaran dan peruntukan memori, sistem operasi bertindak sebagai perantara antara program aplikasi dan perangkat keras komputer, meskipun kode aplikasi biasanya dieksekusi langsung oleh perangkat keras dan semua perangkat yang berisi komputer.

Contoh sistem operasi modern adalah Linux, Android, iOS, Mac OS X dan Microsoft Windows.

ANTARAMUKA PENGGUNA GRAFIS | Dalam teknologi komputer, antaramuka pengguna grafis atau APG (Graphical User Interface atau GUI) adalah jenis antaramuka pengguna yang menggunakan metode interaksi pada peranti elektronik secara grafis (bukan perintah teks) antara pengguna dan komputer. 

GUI menjadi salah satu faktor kemudahan dalam penggunaan komputer, peranti bergerak seperti pemutar MP3, pemutar media portabel atau peranti permainan. GUI menggambarkan informasi dan perintah yang tersedia untuk pengguna menggunakan ikon grafis. 

Contoh : Microsoft Windows, MacOS dan Xwin menggunakan jenis GUI yang berbeza.

MS-DOS | Singkatan dari Microsoft Disk Operating System, adalah sebuah sistem operasi yang sangat banyak digunakan oleh komputer IBM-PC atau yang kompatibel dengannya. Microsoft membuat MS-DOS sebagai sebuah sistem operasi mainstream, sebelum pada akhirnya menghentikan sokongan MS-DOS secara perlahan ketika mereka membuat sebuah sistem operasi antaramuka grafis (dikenali juga dengan sebutan GUI) untuk pasar mainstream, yang disebut sebagai Microsoft Windows. 

MS-DOS dilancarkan pertama kali pada tahun 1981, dan seiring dengan waktu, Microsoft juga meluncurkan versi yang lebih baru dari MS-DOS. Tidak kurang hingga Microsoft meluncurkan versi-versi baru MS-DOS dari tahun 1981 hingga Microsoft menghentikan sokongan MS-DOS pada tahun 2000.

MS-DOS merupakan salah satu kunci keberhasilan Microsoft dalam memproduksi perangkat lunak dari sebuah perusahaan kecil pembuat bahasa ketika dibina hingga menjadi sebuah perusahaan perangkat yang seolah menguasai dunia.



TYFON TECH SDN BHD menawarkan desktop murah terpakai & komputer riba yang diubahsuai, perkhidmatan membaiki komputer i7, laptop, sokongan IT teknikal dan perundingan di Kepong KL Malaysia. Kami mempunyai bajet yang banyak & berpatutan memenuhi asas komputer untuk menjimatkan kos anda. Semua peralatan kami diuji dalam keadaan baik & sangat sesuai untuk pejabat, perakaunan, kilang atau digunakan di rumah.

Anda boleh membeli dengan yakin kerana kami adalah pengedar dan menyediakan 3 bulan jaminan dijamin untuk menjamin nilai anda wang.

Lawati laman web kami untuk model yang lebih terkini Desktop, Laptop, Monitor, Pencetak & HP Lenovo Dell i3 i5 & komputer permainan i7:




Boleh hubungi/whatsapp untuk sebarang pertanyaan, tukar barang diterima:

Hubungi:
018-2017110 - Chris

Email:

TYFON TECH SDN BHD 1196293-X
Sales & Customer Services:
Lot G08, Level G, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.

Technical & Operation:
Lot LG20 & LG21, Level LG, Desa Complex, Jalan Kepong, 52100 Kuala Lumpur, Malaysia.
014 - 9600078 Technical support (Please provide INVOICE no)
03 - 62619838 - LG20 Office

10pagi - 7petang ,Isnin - Sabtu, Tutup pada setiap Kuala Lumpur Cuti Awam
(Jarak berjalan kaki 5min dari KTM kepong sentral atau boleh menggunakan carian waze TYFON TECH SDN BHD)

Anda dialu-alukan untuk datang kedai kami untuk melihat dan menguji produk. Bagi pelanggan sibuk untuk datang, anda boleh membeli dari laman web kami. Selepas menerima bayaran penuh, kami akan menghantar barang kepada anda dalam tempoh 1-3 hari waktu bekerja oleh perkhidmatan kurier (caj anggaran skynet kurier terletak malaysia barat muat komputer RM15, desktop-RM25, sebahagian kecil kurang daripada 1kg-RM7). * Digunakan CPU / laptop boleh ada kecil keluaran kosmetik yang tidak memberi kesan fungsinya. Harga adalah termasuk 6% GST. Item tidak termasuk dengan penghantaran, pemasangan dan pentauliahan kecuali dinyatakan. Tempoh bayaran: Kad pemindahan / kredit tunai / bank sahaja. 

No comments